Ексклюзивне інтерв'ю директора «Медіа Група Україна» сайту ЛІГА.нет

Опубліковано Пн, 22 лютого 2016, 12:57

2015-й для українських телегруп видався непростим: заборона на трансляцію багатьох російських серіалів змусила всі великі канали перекроїти сітки мовлення. Як ці зміни відобразилися на МГУ і на що вдалося замінити російські фільми та серіали, в ексклюзивному інтерв'ю ЛІГА.net розповів директор «Медіа Група Україна» Євген Лященко.

4WED-Lyaschenko_DSC5512

Євген Лященко: Телебачення - це бізнес з довгостроковим плануванням. І закупівлі контенту, і тим більше його виробництво не робляться сьогодні на завтра. Уже на початку поточного сезону ми повинні знати, що будемо показувати в кінці наступного року - контрактувати закупівлі та інвестувати у виробництво. Так що заборона російського продукту застигла нас вже в період, коли фільми і серіали були відзняті або запущені у виробництво і закуплені. За нашими оцінками, буде потрібно ще не менше року, щоб якось вирівняти ситуацію.


Ліга.нет: Наскільки великі суми, які фактично були списані?
Євген Лященко: Це сотні мільйонів гривень.


Ліга.нет: Але гроші на виробництво нового контенту - вітчизняного - ви таки знайшли. На каналі Україна зараз багато контенту, який зроблений вашим власним продакшеном.
Євген Лященко: Ми почали розвивати власний продакшен ще кілька років тому. Тому в 2015-му ми виробили понад 2000 годин власного контенту, з яких близько половини - це телефільми. Це не тільки праймові серіали. Ми багато експериментуємо, прайм - більш дорогий і більш ризиковий продукт, який має і більш тривалий цикл виробництва. Ми навчилися знімати теленовели, докудрами і скріптед-реаліті (наприклад, скріптед-реаліті Реальна містика). У цьому сезоні вийде ще кілька нових проектів, один з яких - Агенти справедливості.


Ліга.нет: Скільки плануєте зняти в цьому році?
Євген Лященко: Взагалі в цьому році ми плануємо зняти в цілому 3 000 годин контенту. Сьогодні ми вже можемо не тільки купувати і адаптувати сценарії, а й самостійно зробити проект - від ідеї, формату, сценарію до виробництва на своїх продакшенах: Теле Про і Фронт Сінема. Ми робимо значний акцент на виробництві контенту українською мовою. Наприклад, на наше замовлення знімається серіал українською мовою «Черговий лікар», а закуплений нами знаковий серіал Бі-Бі-Сі «Війна і мир» буде дубльований українською мовою.

Ліга.нет: Всі великі телегрупи збиткові. Звідки берете ресурси на виробництво контенту: гроші акціонера або, може бути, кредити?
Євген Лященко : Як ми працюємо? Наші джерела фінансування - це кошти, залучені за рахунок реклами, спонсорства, продажу контенту. В останні п'ять років телебачення перестало бути прибутковим бізнесом. Якщо до 2008 року деякі українські канали були прибутковими, то після кризи 2008 року і триваючих негативних трендів на ринку реклами відновитися так і не вдалося. Втрати від списання забороненого контенту також лягли на канали додатковими збитками. Збитки змушений покривати власник бізнесу, оскільки, так чи інакше, бізнес поки не окупається.


Ліга.нет: У скільки обходиться година виробництва власного контенту?
Євген Лященко: Зараз ціни дуже різні. Якщо ми говоримо про вартість праймового серіалу, то ціна телегодини може перебувати в діапазоні $35 000-60 000. Зрозуміло, що витрати максимально прив'язані до гривні, але все одно є значна доларова складова. Ми намагаємося контролювати технологію виробництва і знижувати витрати. Але далеко не всі складові кіновиробництва можна замінити. Значною мірою на вартість продукту впливають гонорари акторів. І потрібно розуміти, що виробляти контент, який раніше коштував $ 200 000-300 000, малореально в тій же якості за $50 000. А за $20 000 неможливо взагалі.


Ліга.нет: Як позначилася на українському продакшені заборона російських фільмів? Адже раніше більшість фільмів знімали в копродакшені саме з Росією.
Євген Лященко: Знаєте, як гроші люблять тишу, так і бізнес не любить різких змін. Бізнесу важливо мати стратегію і йти згідно з наміченим планом. Очевидно, що кіновиробництво - це перш за все колективна робота, і копродакшен є ефективним способом об'єднати кілька сторін, які можуть створити додану вартість і видати якісний продукт.
Зараз частина кіноконтенту продовжує формуватися в Україні за російським замовленням. І ми розуміємо, що багато українських продакшенів не зможуть бути самоокупними, якщо їх будуть "годувати" тільки українські телеканали. Тому, з точки зору бізнесу, логічно виробляти спільно з фахівцями тих країн, в які потім продукт можна буде продати.


Ліга.нет: Але ж були випадки, коли українські фільми за кордоном були досить успішними. Та ж «Незламна», наприклад .
Євген Лященко: Це практично одиничний випадок. Це фільм, який був знятий із залученням коштів з різних джерел фінансування, в тому числі і державних, і міжнародних, при найбільшому ентузіазмі продюсерів, підтримки дистриб'юторів, і, не забувайте, телеканалів - уважно подивіться кінцеві титри. Для того щоб це відбулося, має зійтися багато чинників - ментальних, історичних, емоційних. Якщо говорити про інші країни - країни Балтії, Білорусі, Казахстан, то їх бюджети і раніше були невисокими - кілька сотень доларів за годину, які не покривають і десятої частини вартості виробництва контенту. Тому коли ми говоримо, що українські продакшени виробляють щось на замовлення українського телеканалу, то зрозуміло, що можливість його продажу за межами країни досить обмежена. А якщо український продакшен робить контент в копродакшені з російським каналом, то, за новими законодавчими ініціативами, використовувати його в українському ефірі практично заборонено.


Ліга.нет: Після заборони російських фільмів, точніше, в самий розпал пошуків того, чим же їх замінити, в публічну площину вилився конфлікт телеканалу Україна з «1+1». Обидві сторони звинувачували один одного у використанні заборонених фільмів і серіалів. Зокрема, мова йшла про фільм «Слід», продовження якого ви зняли самостійно...
Євген Лященко: «Слід» був одним з каналоутворюючих продуктів. Причому не тільки за кількістю годин, а й за рейтингами, позитивним відгуками глядачів. В Україні був цілий клуб любителів «Сліду». Нам досі ставлять питання, пишуть, телефонують. Ситуація зі «Слідом», який ми намагалися адаптувати під нові норми законодавства, перейшла в судову площину. Ми спочатку отримали прокатне посвідчення, потім його відкликали, законність таких дій правильно оскаржувати в суді.
А що стосується дій «1+1», вони, в принципі, завжди використовують досить стандартні підходи. Мені навіть коментувати їх дії нецікаво.

Ліга.нет: На ваш погляд, чи є ймовірність того, що після судових розглядів прокатне посвідчення вам повернуть?
Євген Лященко: Я думаю, що більш правильним буде зняти український «Слід».

Ліга.нет: Є така задумка?
Євген Лященко: Ми зараз зняли «Агентів справедливості». Це, звичайно, не Слід, але цей продукт в тому ж жанрі і розрахований він на ту ж аудиторію. Якщо цей проект буде оцінений глядачем, то ми серйозно задумаємося над виробництвом українського «Сліду». Хоча це величезні інвестиції.
Інвестувати в праймові серіали життєво важливо, наприклад, у нас в виробництві детективний серіал «Потрійний захист», який знімає режисер Анатолій Матєшко. У цьому серіалі дебютна головна роль у Маші Єфросиніної. Як канал, ми шукаємо, експериментуємо, не стоїмо на місці. Я думаю, глядач оцінить наші зусилля.

Ліга.нет: У минулому році Володимир Бородянський заявив, що на українському телебаченні незабаром залишиться 2-3 медіагрупи. Чи бачите ви серед цих медіахолдингів МГУ? І хто може бути з вами по сусідству?
Євген Лященко: Те, що кількість телеканалів в Україні забагато і з точки зору європейського ринку, і з точки зору бізнесу, абсолютно очевидно. Всі ж бачать, який обсяг у нашого рекламного ринку і скільки телеканалів рекламодавці можуть прогодувати. При нинішньому обсязі рекламного ринку навіть дві телегрупи - це багато.
Чи бачимо ми в числі лідерів себе? Звичайно бачимо. Не дарма ж ми вкладаємо в бізнес, розвиваємося.

Ліга.нет: Як МГУ завершила 2015 рік?
Євген Лященко: Ми вийшли в лідери за аудиторією 18+ (міста з населенням 50 000 +) з досить великим відривом від конкурентів. Ми поступилися осіннім сезоном СТБ, закінчивши рік на другому місці за аудиторією 18-54 (міста з населенням 50 000 +), але при нинішньому рівні потрясінь це досить хороший показник. Наш сайт Сегодня.ua - лідер за охопленням аудиторії в інтернеті, наша газета «Сегодня» - лідер серед друкованих видань в Україні. Ми інвестуємо в нові медіа, розвиваючи наш сервіс інтерактивного телебачення Oll.TV, який в 2015 році за кількістю абонентів увійшов в топ-3 провайдерів платного телебачення. Медіа Група Україна - це не тільки канал. Ми працюємо в зв'язці, і всі наші ЗМІ показують гідний результат.

Ліга.нет: Ви визнаєте, що рекламний ринок України замалий для такої кількості телегруп. Яка стратегія МГУ - нескінченне дотування?
Євген Лященко: Якщо ще два роки тому ми бачили перспективи беззбитковості телеканалу, то зараз це більш проблематично. Головним чином тому, що ситуація з контентом важка.
Тому зараз основна мета - мінімізувати втрати і зрозуміти, як ми працюємо у форматі власного виробництва та власного забезпечення. Тому що в перші роки створення контенту отримуємо в основному витрати, а в наступні періоди контент починає працювати з деякою віддачею. Вийти в найближчі 3-4 роки на беззбитковість малореально. Але перед нами стоїть завдання вийти на мінімальні втрати. Тим більше рекламний ринок в минулому році зупинив своє падіння і в гривні прогнозується зростання.
Якщо ж говорити про сайт, про наші нові проекти OLL.TV і XTRA.TV, то вони однозначно повинні в найближчі рік-два вийти в прибуток. До того ж ці проекти представляють великий інтерес для зовнішніх інвесторів. Ми говоримо про високотехнологічний бізнес, який в собі поєднує провайдера і контентного агрегатора, можливості якого не обмежені тільки ринком України.

Ліга.нет: Чи розглядаєте ви в якості додаткового заробітку кодування телеканалів, формування деяких безкоштовних соціальних пакетів?
Євген Лященко: Так, це однозначно додаткові гроші, які в усьому світі генерують значні доходи, в окремих випадках навіть більше, ніж реклама. У нас в портфелі є як безкоштовні, так і платні телеканали, і ми розуміємо, що потенціал у платного телебачення є.


Ліга.нет: В Україні реально зробити на цьому стабільний бізнес?
Євген Лященко: У нашій країні близько 30 млн осіб по аудиторії 18+ дивляться телевізор. І насправді велика частина цієї аудиторії вже платить за телебачення. Не платять тільки глядачі аналогового і цифрового ефіру, якщо ж говорити про кабельні пакети, то вони де-факто всі платні.
Ми повинні розуміти, що ринок настільки структурований на користь кабельних операторів, що вони за всяку ціну хочуть зберегти статус-кво, щоб заробляти далі. Якщо говорити про абонентів, то їм за великим рахунком все одно, кому платити: кабельному оператору або телеканалу. З огляду на той факт, що витрати на створення контенту несе телеканал, то логічно, щоб телевізійники отримували і частина доходу від трансляції.
Іншими словами, має бути чітке розуміння, що контент коштує грошей і що глядачі готові платити за перегляд певну суму. Навіть якщо це буде кілька гривень і ці гроші будуть йти на рахунок телеканалів, а не розчинятися на рахунках магічних кабельних операторів, які не показують реальної кількості абонентів, це вже буде успіх.

Ліга.нет: Що потрібно зробити, щоб такий механізм запрацював?
Євген Лященко: Домовитися. Подібні ініціативи від медіагруп звучать регулярно, але зараз є істотні обмеження, в т.ч. законодавчі, для їх реалізації. Прогрес в цьому напрямку стримує стан аналогового мовлення, адже це минуле століття, а в нові технології великих інвестицій поки не помітно.
Крім того, потрібно домовлятися з кабельними операторами. Тому що незалежно від того, що у телевізійників і кабельників цілі на цьому етапі відрізняються, це один ринок і на ньому потрібно працювати разом.


Ліга.нет: Зараз ви платите за сигнал подвійно - і за аналоговий, і за цифровий ефір. Як можна уникнути зайвих витрат?
Євген Лященко: Ми просто повинні розуміти, що аналоговий ефір - це атавізм. Чим швидше це напрямок перестане проїдати гроші, тим швидше оновиться ринок і якіснішим стане ефір. Коли це станеться - питання відкрите, але я сподіваюся, що скоро. І це потрібно не тільки телеканалам, якісний ефір потрібен в першу чергу глядачеві.

Ліга.нет: Наскільки вас влаштовує робота провайдера цифрового телебачення «Зеонбуд»? На ринку досить багато негативу щодо його роботи. Чи є у медійників, телевізійників можливість якось вплинути на роботу «Зеонбуду»?
Євген Лященко: Я не беру участь у цих обговореннях. Але знаю, що періодично до «Зеонбуду» як до оператора виникає ряд питань. З точки зору технічного покриття цифрового ефіру у мене ніяких питань немає. Більш того, нещодавно ми перевіряли, наскільки покриття «Зеонбуду» відповідає договірним показниками, і дуже було цікаво дізнатися, що цифрове покриття навіть якісніше, ніж у аналогового ефіру.
Ми іноді забуваємо просту річ: мовлення пов'язане не тільки з тим, що намальовано на карті, воно пов'язане з якістю роботи передавачів, їх працездатністю. А з огляду на те, що багато передавачів вже давно не працюють навіть по номінальній потужності, аналогове покриття зараз не найкраще. Та й глядач, маючи можливість дивитися телеканали в цифровій якості, завжди нею скористається.

Ліга.нет: Чи розглядаєте ви супутникове мовлення як спосіб заробляння грошей? Адже вже кілька проектів (Поверхность ТВ, Либідь ТБ) провалилося. Які плани у України?
Євген Лященко: У нас є і ефірні канали, і платний контент, працюємо і на ринку дистрибуції під брендами OLL.TV і XTRA.TV. Якщо говорити про XTRA.TV, то супутникова дистрибуція є дуже перспективним напрямком, ми плануємо збільшувати кількість пакетів і кількість каналів для наших передплатників. OLL.TV вже став в Україні відомим брендом як завдяки дуже привабливому наповненню телеканалами, так і партнерським проектам з Укртелекомом, Вегою і Vodafone.


Ліга.нет: Які пакети супутникових каналів можуть бути ходовими?
Євген Лященко: Якщо ми говоримо про телебачення, то в першу чергу будуть дивитися загальнонаціональні телеканали. На другому місці - спортивні і телеканали, які спеціалізуються на показі кіно, також глядачам цікаві пізнавальні канали. За такі пакети глядачі завжди будуть готові платити.


Ліга.нет: А як ви ставитеся до твердження про те, що телевізор стали дивитися менше, що телебачення втрачає прихильників на користь інтернету?
Євген Лященко: Я б не став говорити про те, що рівень телеперегляду падає. Швидше, змінюється специфіка і стиль перегляду: люди все більше починають цінувати свій час, вони хочуть не бути прив'язаними до програми телеканалу і мати можливість подивитися те, що їм цікаво, в будь-який момент часу і в будь-якому зручному місці. Це стосується як новинного, так і розважального контенту.
Розвитку альтернативного перегляду сприяє доступ до контенту за допомогою гаджетів - телевізор починає втрачати аудиторію на користь планшетів, смартфонів. Але це умовні втрати. Скоріше, мова про використання другого екрану. Ми бачимо цей тренд на прикладі ОLL.TV- додаток дивляться на смарт-телевізорах, планшетах, смартфонах. Новий поштовх альтернативному телеперегляду, безсумнівно, дало поширення 3G-технології.

Ліга.нет: У Верховній Раді зараз знаходяться два законопроекти, які покликані регулювати медіагалузь: законопроект №3081-д, який вважається законопроектом ініціативи Кінокраїна і покликаний стимулювати підтримку вітчизняного кіновиробництва, і законопроект №2766, який квотує аудіовізуальні послуги. Наскільки я знаю, перший ви підтримуєте, а другий нещадно критикуєте. Чому?
Євген Лященко: Законопроект про державну підтримку кінематографії в Україні (№ 3081-д) готували вже давно, і представники галузі брали участь в процесі постійно, так що в ньому враховані багато нюансів. Це і система ребейтов (податкових пільг), яка забезпечить залучення іноземних груп для зйомок масштабних проектів, і боротьба з піратством, без якої кіновиробництво просто втрачає будь-який сенс. Закон дійсно потрібен галузі.
Хоча не виключено, як це у нас часто буває, що вже після першого читання можуть внести правки, які перекреслять всю виконану роботу. Але будемо сподіватися, що здоровий глузд все-таки візьме гору.

Ліга.нет: А документ з нормами про квотування іноземної контенту яким повинен бути?
Євген Лященко: У випадку ж з законопроектом про визначення передач європейського виробництва (№ 2766) все відбувалося з точністю до навпаки. Ця ініціатива з галуззю взагалі не обговорювалася, а вже після того, як депутати проголосували законопроект в першому читанні, зустріла бурю обурення з боку представників продакшенів і багатьох телеканалів. Автори законопроекту пропонують додатково квотувати європейський контент в ефірі - при цьому відносять до європейського, наприклад, фільми виробництва США і Канади, але відмовляють у праві називатися європейськими українським продуктам, які були зроблені в копродакшені з Росією - нехай навіть російська участь була мінімальна.
У мене одне питання до депутатів: може, потрібно контролювати не країну виробництва, а зміст контенту? Крім того, це ж незаперечний факт: чим більше заборон на ТБ, тим менше глядачі хочуть його дивитися. Всього за минулий рік кількість нелегальних супутникових тарілок зросла з 4,5 млн до більш ніж 5 млн. Люди йдуть на супутник дивитися російське кіно, а заодно і новини ОРТ, НТВ і Росія 24. Якраз те, що є головною інформаційною зброєю Росії. Цього домагаються наші депутати?


Ліга.нет: «Медіа Група Україна» - володар ексклюзивного права на трансляцію футболу. Кому і як ви продаєте трансляції?
Євген Лященко: Структура реалізації змінюється по ходу реалізації стратегії. Ще два роки тому 90% доходу від дистрибуції каналів «Футбол 1 / Футбол 2» доводилося на кабельних операторів, а що залишилися 10% - на Viasat і XTRA.TV. У минулому році ми практично припинили співпрацю з Viasat і отримали контроль над супутниковим оператором XTRA.TV - тому 100% зовнішніх продаж йшло через кабельних операторів. Цього року OLL.TV і XTRA.TV будуть генерувати вже половину доходів, одержуваних від реалізації футболу. Це ще раз підтверджує зацікавленість глядача в сучасному інтерактивному сервісі, за який глядач вже платить конкретну суму грошей.


Ліга.нет: А як ви думаєте, є майбутнє на українському телепросторі у нішевих телеканалів? Адже у вас є НЛО TV, Індиго TV .
Євген Лященко: Звичайно, запускати сьогодні новий телеканал при такому стані ринку - не зовсім зрозуміле рішення. З іншого боку, незалежно від того, скільки буде каналів в Україні, все одно залишаться канали першого, другого і третього ешелонів. Тому що є загальний телеперегляд, а є нішевий, є сегментація. Питання в тому, скільки буде цих телеканалів. До речі, цілком впевнено можу сказати, що наявність нішевих телеканалів буде цікавою рекламодавцям, адже вони отримують якісну аудиторію. Також зауважу, що мати в групі тільки один канал - це неефективно. Як це не дивно звучить, утримувати тільки один канал «Україна» буде не набагато дешевше, ніж утримувати три канали: «Україна», НЛО TV, ІндігоTV разом. Портфель каналів дозволяє обертати контент між каналами, при пакетних угодах це дозволяє звести до мінімуму списання контенту. Операційні і технічні витрати на забезпечення ефіру набагато здешевлються при побудові єдиної платформи.


Ліга.нет: Напевно, частину прибутків має генерувати онлайн-телебачення і YouTube .
Євген Лященко: Онлайн-телебачення - це зовсім інший бізнес. Якщо ми говоримо про ефірний канал, то не завжди має сенс мати його ж в онлайн-версії. Якщо доходи від реклами ефірних каналів сьогодні не дозволяють каналам вийти на беззбитковість, то доходи онлайн-телебачення зовсім мізерні. Невеликі й прибутки від розміщення інтернет-реклами на сайтах телеканалів. Самі відчутні доходи в інтернеті ми отримуємо при розміщенні контенту власного виробництва в YouTube, тому що кількість переглядів в YouTube в накопиченні більше, ніж в ефірі. Кількість переглядів в YouTube стає дедалі більшою, паралельно зростають і доходи. Деякі наші програми досягли показника більше 15 млн переглядів.


Ліга.нет: На завершення скажіть, чого не вистачає українському телебаченню і чи є така річ, яку можна запозичити у Заходу?
Євген Лященко: Здорового прагматизму. Його часто не вистачає при і без того рідкісних спробах домовитися.

Власником медіа-холдингу ТОВ «Медіа Група Україна»

є АТ «Систем Кепітал Менеджмент»